Hogyan szüntethetem meg a szülés utáni székrekedést?

Egy baba születése nagyos sok izgalmas változást hoz életünkbe és a mindennapi rutinba is. Ugyan ritkán hallhatunk róla, azonban nagyon gyakori jelenség a szülés után jelentkező székrekedés. Nem számít, hogyan zajlott le a terhességed, vagy milyen módon szültél, nagy a valószínűsége, hogy a szülés utáni székrekedés téged sem fog elkerülni.

Mit is nevezünk székrekedésnek, honnantól számít ez problémának? 

Székrekedés alatt azt értjük, amikor csak heti 1-2 alkalommal történik székletürítés, az ürítés folyamata nehezített, illetve ha a széklet “bogyós” állagú, kis mennyiségű.

Nézzük meg az okokat, és hogy mit tehetsz a megoldás érdekében.

A szülés utáni székrekedés okai lehetnek:

  • Hormonális változások
  • Fáradtság és alvási nehézségek
  • Fájdalomcsillapítók alkalmazása
  • Elfelejtünk inni, alacsony folyadékbevitel
  • Vas tartalmú étrendkiegészítők szedése
  • Alacsony rostbevitel (kevés zöldség-gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona)
  • Mozgáshiány

Szülés után a hormonális rendszer megváltozik. A progeszteron hormon emelkedett szintjének hatására a simaizmok ellazulnak, ennek következtében az emésztőrendszer működése lelassul, a salakanyag a szokásosnál lassabban tud távozni.

A vas tartalmú étrendkiegészítők, melyeket gyakran javasolnak a vérszegénység, vashiány kezelésére, sokszor önmagukban is székrekedést okozhatnak. Ha ilyen készítményeket szedünk fontos odafigyelnünk a megfelelő folyadékfogyasztásra (napi 2-2,5 l folyadék) és a magas élelmi rost tartalmú étrendre.

Szülés után alapvető, hogy a baba szükségleteit a saját szükségleteink elé helyezzük és sok esetben megfeledkezünk olyan létszükségletekről mint például a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás. Szoptatás alatt az anyatej mennyisége napi 7,5-8,5 dl, emiatt ennyivel nő a napi folyadékszükséglet is. Folyadékbevitel szempontjából legjobb a víz, a szénsavmentes ásványvíz, a tejtermelést segítő, illetve a világosra főzött teák. 

Alacsony folyadékfogyasztás esetén a bélsár besűrűsödhet, melynek következtében nehezebbé válik a székelés. Ez az állapot hosszú távon különböző krónikus problémákat idézhet elő mint például a közérzetromlás, fejfájás, koncentrációs zavarok. Az állandó székrekedés következtében sérülhet a bél nyálkahártyája, gyulladás, aranyér jöhet létre, amely tovább fokozhatja a székelési problémákat.

A mozgás szintén remek segítség lehet a székrekedés enyhítésében, hiszen serkenti a bélműködést, ezáltal megkönnyíti az emésztést. 

Mit változtassak az étrendemen, hogyan tudom növelni a rostbevitelemet?

A hazai táplálkozási ajánlás szerint napi 25-30 g élelmi rostot ajánlott fogyasztani
(https://mdosz.hu/uj-taplalkozasi-ajanlasok-okos-tanyer/)

De hogyan vigyük be ezt a mennyiséget?

Fogyassz naponta legalább 3-szor gabonaféléket, melynek nagy része teljes kiőrlésű gabonaféle legyen. Zöldségeket rendszeresen, naponta legalább négyszer iktass be az étrendedbe. A sárgarépa, uborka, zöldpaprika, fejes saláta, spenót, padlizsán, cukkini, tök és a burgonya is remek választás. 

Szoptatás alatt mérséklendők közé tartozhatnak a kelkáposzta, fejes káposzta, karfiol, karalábé, sóska, paradicsom, fokhagyma, kukorica, bab, lencse és a zöldborsó. Puffasztó hatásuk miatt – főleg az első három hónapban az újszülött szoptatása során – hasfájást okozhatnak a kisbabának. A későbbiek során fokozatosan megpróbálható ezeknek a fogyasztása is, viszont ha azt tapasztaljuk, hogy a csecsemő számára nem okoz panaszt, akkor ne zárjuk ki ezeket az élelmiszereket az étrendünkből. 

Gyümölcsöket fogyasszunk minden nap legalább egyszer. Szoptatáskor az alma, banán, cseresznye, görögdinnye, szilva, szőlő, őszibarack és kajszibarack mind jó választás. A citrusfélék megváltoztathatják az anyatej ízét, a babák egy része ezért idegenkedhet tőle, az eper, a málna fogyasztása nagyobb mennyiségben allergiás bőrreakciót válthatnak ki egyes babáknál. 

Azt tanácsoljuk, hogy az újszülött szoptatása során először kis mennyiségben fogyasszunk ezekből a gyümölcsökből és ezt követően figyeljük meg, hogy a kisbabánk hogyan reagál, hogy nem jelenik-e meg rajta bőrtünet. Ha nem tapasztalunk változást, akkor fogyasszuk bátran ezeket az élelmiszereket. 

Ha ezekre a tanácsokra nem szűnik meg a székrekedés, mindenképp érdemes felvenni a kapcsolatot a háziorvossal, dietetikussal, aki végigköveti a táplálkozási szokásainkat és személyre szabott megoldásokat/étrendet javasolhat számunkra. 

Források: 

https://www.healthline.com/health/pregnancy/postpartum-constipation
https://www.fitnestmama.com/podcast/constipation-during-pregnancy-postpartum-with-dietitian-lana-hirth/
https://www.tianweisignature.com/blog/best-foods-to-prevent-relieve-constipation-after-birth
https://www.eatright.org/health/wellness/digestive-health/nutrition-tips-for-relieving-constipation
https://www.livestrong.com/article/505721-how-to-prevent-constipation-for-mom-when-breastfeeding/
https://mdosz.hu/uj-taplalkozasi-ajanlasok-okos-tanyer/


A cikk írói: Tihanyi Andrea és Herbay-Varga Anita, a Mydietetics dietetikusai (https://mydietetics.hu/)

Ha tetszett a cikk add tovább

MEGOSZTÁS FACEBOOKON
MEGOSZTÁS TWITTEREN
MEGOSZTÁS LINKEDINEN
MEGOSZTÁS PINTERESTEN